In 1845 werd op
Oostenburg door de Koninklijke Fabriek (voor werktuigen, het latere Werkspoor)
een terrein
aangekocht voor een werf waar ijzeren schepen gebouwd zouden kunnen worden.
De Koninklijke werd in
1890 geliquideerd en ging in afgeslankte vorm verder als Werkspoor.
Ontslagen arbeiders
van de scheepswerf namen het initiatief om de werf weer in bedrijf te stellen.
Een
doorstart
Het nieuwe bedrijf
ging op 25 augustus 1894 officieel van start onder de naam
De Nederlandsche
Scheepsbouwmaatschappij.
Toen de werf te klein
werd voor de steeds grotere schepen, werd aan de overkant van het IJ,
in Noord, een nieuwe
werf in gebruik genomen.
Vlakbij de nieuwe
werf was de Nederlandsche Dok Maatschappij gevestigd, die zich voornamelijk
bezig hield met
reparatie van schepen. Na de oorlog besloten de 2 bedrijven samen verder te
gaan
onder de naam NDSM:
De Nederlandsche Dok- en Scheepsbouwmaatschappij.
Het bedrijf met
scheepsbouw, scheepsreparatie, scheepsmachinebouw en scheepsapparatenbouw
kwam tijdens de jaren
van de wederopbouw tot grote bloei. Hoogtepunten waren de tewaterlatingen
van grote schepen,
zoals in 1949 van het 16.844 brt metende passagiersschip Oslofjord door de
Noorse kroonprinses.
In 1966 werd een
groot nieuwe hoofdkantoor geopend aan de Klaproosweg.
Het nieuwe
hoofdkantoor kon echter niet verhullen dat er problemen waren in de
scheepsbouw. De NDSM werd aanvankelijk een onderdeel van de Verolme
Scheepswerven. In de
jaren '70 vonden in de scheepsbouw enorme reorganisaties plaats, waarbij de
NDSM werd gesplitst in ADM
(Amsterdamsche
Droogdokmaatschappij) en NSM (Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij). Beide
bedrijven werden geconcentreerd op het oude NDSM-terrein
aan de Klaproosweg.
De NSM bleek van het
begin af aan een zorgenkindje. Subsidies hielden het bedrijf eerst op de been.
De flinke orders die in 1981 binnenkwamen, kwamen te laat.
In 1984 viel het doek
voor de 400 werknemers van de NSM. Enkele jaren later werd ook de ADM gesloten.
Op het terrein staat nu, rond het IJ-plein,
een groot complex
woningen.
>>>> index